Direktlänk till inlägg 6 april 2011

Mitt mejl till Expressen!!!

Av Tess Friman - 6 april 2011 17:15



Hej!


Ursäkta mina ord nu men jag är ruggigt upprörd. Jag är så jävla trött på detta land Sverige och deras jävla regler för arbetslösa.


Jag följer systemet som jag ska och alla mina program/aktiviteter och fan och hans moster.

MEN ändå spottar dom mig i ansiktet!!



Jag har i ca 10 år jobba som servitris/butiksmedarbetare. För många år sen nu så var jag med om en ridolycka och senare tid har jag inte lyckas behålla mina jobb inom servering och butik pga påtaglig smärta i rygg och nacke. Har nu gått arbetslös till och från i 2 år.


Jagat på läkare och framför allt försäkringskassan. Men det vet ju alla hur det är. Själva grejen är att jag vill INTE bli sjukpensionär, även om jag kanske borde, jag vill däremot bara jobba på halvfart inom min yrkesgrupp.

Men det går ju inte, det vet ju alla.


Så kom ett guld läge för mig!


Min man var på mig om att byta yrke. Mina vänner rekommendera Personlig Assistent som ett passande yrke för mig. Då med inriktning stödperson till ADHD ungdomar, blinda döva etc. Så jag inte utsätts för tunga lyft med min pajade nacke.


I samma veva går jag in i Fas 2 på AF. En utbildning dyker upp som är aktivitetsstöd berättigad, utbildningen är på 3 mån och till just Personlig Assistent. Jag blir shit glad. Skriver min ansökan och min motivation till varför just jag vill gå på utbildningen. Får komma på Introduktion och skriva inträdesprov. Provet känns shit bra och jag är as taggad. Äntligen ska jag lyckas få ett jobb, utan att oroa mig för min smärta och ändå göra en sån fruktansvärt bra och nyttigt jobb för folk som behöver.


Jag börjar se mig om efter kurser man kan ta vid sidan om. Jag vill bla lära mig teckenspråk. Hittar en 4 dagars kurs i teckenspråk. Ringer min handläggare på AF och berättar läget och frågar hur man kan göra för att få hjälp med denna ekonomiska biten för denna kurs. Men dom kan inte hjälpa mig osv. Vilket jag inte heller förvänta mig. Så jag tänkte att jag tar det med min arbetsgivare sen när jag börjar jobba som PA.


Min handläggare fråga hur det går med jobb sökandet. Jag svarar ÄRLIGT att jag söker extrajobb på kvällar och helger och att jag idag faktiskt var på intervju. Tyvärr hade dom bara 3 mån att erbjuda en tjänst och det var dessutom bara luncher och det funkar ju inte med skolan.


Hade jag suttit i samma rum som min Handläggare hade jag nog fundera på att lappa te han så han vaknar.


För han sa: - Jobb går först. Så du får hoppa av utbildningen och ta detta jobbet.


Jag försökte förklara hur jag tänkte. Varför jag sa nej.


Om jag tar jobbet. Han kunder erbjuda mig 5 dagar i veckan ca 12-16 tim/v i 3 månader (sommarjobb). Vad händer efter sommaren då? Jo jag blir arbetslös igen. Känns inte som ett vidare bra alternativ.


Om jag går utbildningen som är på 3 mån den också. Så är jag garanterad fast tjänst efter utbildningen. Plus att jag får 50 poäng i mina betyg. Samt att jag vill jobba med ungdomar i framtiden.


Men nu bara för att jag var ärlig och sa att jag tacka nej och söker efter en kväll/helgtjänst istället så anser dom att jag har arbetsvägrat och ska nu dra in min enda inkomst!! Eftersom jag har arbetsvägrat enligt dom då så är jag inte hellre berättigad socialbidrag och utbildningen är arbetsförmedlingens egna och man kan därför inte ansöka om CSN.


Är helt totalt jävla fel!!! Dom slänger ut mig på gatan för jag tänker framåt och försöker komma loss ifrån dom.


Jag är helt förkrossad!!!


Vore toppen om ni ville uppmärksamma detta!! Vi måste försöka säga ifrån! Jag tar första steget. Är ni med mig?



Med vänlig hälsning Tess Friman





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tess Friman - 3 oktober 2011 17:17

Nu var det ett litet tag sen jag bloggade igen! Vet inte ens om någon föjler skiten! Är mycket i mitt liv som är gott just nu, eller egentligen om jag tänker efter så är det faktiskt precis allt som är gott! På onsdag ska jag skriva kontrakt...

Av Tess Friman - 20 september 2011 13:21

Börjar morgonen med att ställa larmet en timma för tidigt, redan klockan 8, endast för att få lite morgon mys med Hjärtat. Han däremot väcker mig redan 7.30 för lite kvalitetstid. Upp och studsa vid 10 för att springa och hämta Gucci! Gucci är en und...

Av Tess Friman - 19 september 2011 15:47

Sitter och inväntar två tvärsköna snubbar i Nordstan. John och Herman. Idag har jag än så länge varit jävligt effektiv. Eller kanske inte. Man kan ju prestera mer om man känner att man har lust. Har äntligen varit in på banken och införskaffat ...

Av Tess Friman - 18 september 2011 16:46

En väldigt lugn söndag. Satt uppe till rätt sent igår. Dela på lite vin och komma Moberg, min och hjärtas gemensama favorit kock, hjärtat själv är ju kock :) Hade ingen större lust att gå upp i morse. Var mycket skönare i armarna hos hjärtat. Dro...

Av Tess Friman - 17 september 2011 20:48

Missade bussen! Med typ 30 sekunder!! Typ riktigt surt! Fryser gör jag med!! Men snart är jag på väg hem 20 min innan nästa buss går. Vilken häst jag rider på!! Helt galet bra!! Jag är Medryttare på denna lilla guldklocka. Målet är att allt sk...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards